luni, 22 iunie 2009

Târată în Iad [2009]


Am asteptat 12 ore sa scriu aceasta cronica.Am crezut ca imi voi pune gandurile in ordinea corecta,dar tot nu am facut-o.Sunt prea comod.Doar e vacanta.
Mi-am luat bilet la acest film,dar surpirza.Am fost singur in sala.Bine ca am stat pe ultimul rand din sala,ca sa nu am surpriza pe parcurs.
Filmul o are ca personaj principal pe Christine Brown,ofiter de credite la o banca oarecare de pe coasta de vest a Statelor Unite.Acum,sincer,cati dintre oameni nu au incercat sa isi impresioneze seful ca sa obtina un post mai important la serviciu?Acelasi lucru il face si Christine,ea refuzand sa prelungeasca pentru a treia oara creditul batranei Sylvia Ganush,bunica pe care nimeni nu ar dori o sa aiba.Sam Raimi,regizorul ne permite san e facem o impresie..proasta despre aceasta batrana dubioasa inca din primele momente ale aparitiei acesteia pe ecran.Se vede ca e batrana,bolnava..si furacioasa.Da,fura o duzina intreaga de bomboane de pe biroul Christinei.Dupa ce se roaga mult de tanara,chiar se pune in genunchi si o implora sa aiba mila,batrana Sylvia o urmareste seara,dupa program,intr-o parcare subterana unde blestema pe cea care a refuzat sa aiba mila,doar pentru a obtine un post mai important.Aici are loc a doua scena ca intensitate din film.Practic,Christina face fata cu greu unei batrane care reuseste sa ii smulga niste smocuri de par si sa ii faca masina praf.
Ideea blestemului e foarte tare.Lamia,un demon devorator de suflete urmeaza sa te haituiasca 3 zile,dupa care vine si te duce in Iad.Pur si simplu.Mi-a placut tare mult idea asta.E clasica.In ultimii ani am prins doar filme psihorror,in sensul ca daca aparea o japoneza,putin palida,cu bretonul in ochi si cu o pajama dintr-o singura bucata pe ea era de ajuns.Oamenii au incercat cat mai mult sa minimalizeze termenul de horror,sa il transforme treptat in psihologic,sa renunte la cantitatile imense de sange si la organele interne imprastitate pe pardoseala.Daca vreti sa stiti ce e ala horror classic uitati-va la filmele lansate intre 1970 si 1990.Nu voi da nume acum,unii dintre voi precis stiti.Poate ati avut sansa sa urmariti un film horror cult,dar daca nu ati avut inca,mai e timp.Nu refuzati oferta chiar daca nu veti mai putea dormi cateva nopti dupa aceea.
M-am cam abatut de la synopsis,dar voi incerca sa revin.Christine,saraca de ea,aproape ca o ia razna inca din prima zi.Demonul e foarte puternic si nemilos.O arunca,o izbeste de pereti,o tine suspendata in aer mai ceva ca in Poltergeist si ii da cele mai groaznice cosmaruri din viata ei.Din pacate,nimeni nu o crede.La inceput nici logodnicul ei [jucat de Justin Long,il puteti vedea si in Jeepers Creepers din 2001] nu o crede.Acesta isi schimba parerea doar de dragul ei.
In film sunt multe faze gore,de aceea am si zis,daca nu sunteti obisnuiti sa vedeti filme cu mult sange mai bine nu va uitati deloc.O sa va distruga.Ha ha ha.Filmul incorporeaza si elemente contemporane,de exemplu,chipurile acelea groaznice urmate de un tipat infiorator.Le puteti gasi,cate vreti,pe internet.eu consider ca in film situatia are loc de trei ore.Prima,care e si cea mai neasteptata si urlatoare,apare atunci cand tipa merge cu logodnicul ei la un ghicitorul Rham Jas.Acesta va incerca pe tot parcursul filmului sa o ajute sa scape de demon prin intermediul unor sfaturi.In zadar insa.
Dupa ce isi sacrifica pisica,dupa ce se face de ras in fata parintilor logodnicului ei,decide sa apeleze la o femeie care a mai infruntat acest demon in urma cu 40 de ani.Scena cu pricina poate fi vazuta la inceputul filmului. Prin intermediul unei sedinte de spiritism in valoare de 10.000$ Shaun San Dena va reusi sa invoce spiritul malefic,capturandu-l in trupul ei.Alaturi de ei se mai afla si o capra,care urmeaza sa fie posedata de Lamia imediat ce femeia isi va pune pana pe ea,astfel incat demonul sa treaca dintr-un corp in altul.Asistentul batranei facatoare de minuni nu reuseste sa omoare capra din prima,asa ca atunci se dezlantuie iadul.
Christine crede ca a scapat de blestem,dar Rham Jas ii spulbera toate sperantele. Shaun San Dena moare in urma acestei sedinte de spiritism.Christine nu mai are nicio sansa.De la Rham Jas afla ca ar putea scapa de blestem daca da mai departe obiectul care i-a fost blestemat si din cauza caruia e urmarita de acest demon,un nasture pe care batrana Ganush i l-a smuls cand se luptau in parcare.
Ea incearca sa dea nasturele colegului ei de serviciu,aflandu-se intr-un permanent conflict cu acesta pentru ca si el doreste sa devina manager secund.Sau ceva de genul asta.Eu consider ca din cauza lui a intrat Christine in aceasta situatie,dar ea considera ca nimeni nu ar merita sa fie tarat in Iad.
Am uitat sa mentionez faptul ca batrana Ganush moare dupa prima zi,deci blestemul nu mai poate fi oprit in niciun fel.Foarte gore faza de la pomana batranei.Nu recomand.Astfel,avand 7 ore la dispozigtie sa scape de blestem sau sa fie tarata in Iad,Christine merge la mormantul batranei si pracitc ii vara nasturele pe gat.
Cam atat va pot spune,v-as fi zis si mai multe,dar nu vreau sa va stric pofta/cheful de vizionare.
Sam Raimi,cel care ne-a adus trilogia Spider-man a reusit sa se intoarca la originile sale horror printr-o productie pe care oamenii nu au reusit sa o aprecieze indeajuns.Povestea clasica in stilul anilor `80,finalul neasteptat,dar si efectele speciale pe masura,care au salvat filmul,facandu-l sa nu para jenant,plus scenele parca rupte din desenele animate in care cuiva ii pica o nicovala in cap,ar face si pe cel mai curajos om sa tresara macar odatasau sa rada putin.
Daca il veti vedea pe calculator nu o sa mai fie la fel de intens,de aceea ar fi mai bine sa il vedeti la cinema,unde sonorul e dat la maxim si unde au sistem Dobly sorrounnd.Veti avea parte de o experienta de groaza pe cinste
Cand incepuse genericul de final nu mi-au aprins lumina.Probabil crezusera ca iesisem de mult din sala.M-am descurcat eu cumva sa ies de acolo si sa imi spun: `Sa mai vin odata?`.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu